Thursday, February 20, 2020

Trip Indochina - Zhangjiajie, China

Trip Indochina - Zhangjiajie, China



June 2017  |  Coretan Memori 


Z  H  A  N  G  J  I  A  J  I  E 

Ketika nampak sebuah travel company mempromosikan pakej ke Zhangjiajie buat kali pertamanya, lalu memori ku menjelma kembali seakan menari-nari di ruang ingatan.  Maka nya jari-jemari ku bagai ditarik-tarik untuk share kan pengalaman ini.

Waktu itu, Airasia membuka route baru nya ke Changsa pada tahun 2015 dengan harga tiket return yang sangat murah, ye lah sedang buat promosi untuk memperkenalkan route baru itu kan. Jadi, aku bersama seorang travel buddy membuat keputusan untuk berbackpack meredah ke sana, sekali buat trip Indo-China.

Zhangjiajie merupakan salah satu di antara taman negara atau National Park yang terkenal di Wulingyuan. Ia pernah menjadi lokasi pengambaran filem Avatar. Di kawasan Zhangjiajie ini terdapat Tianmen Mountain.

Untuk sampai ke Zhangjiajie, harus mengambil penerbangan ke Changsa dan seterusnya menaiki bas selama 9 jam lagi untuk sampai ke sana. Changsa merupakan ibu negeri di Wilayah Hunan di China, yang mempunyai sejarah hampir 3500 tahun dulu.

Sampai saja ke terminal bas di Zhangjiajiekami perlu naik bas lain pula untuk pergi ke hostel kami yang berhampiran dengan Tianmen Mountain, yang dah di booking awal. 

Kitorang ni bagai hilang arah tujuan sebab bertanya pada ramai orang, tapi semua orang yang kitorang tanya tu pun tak tahu cakap english.. hadoiiiii... stress kitorang.. sampai tanya kat polis dorang pun tak reti nak explain! Orang ni tunjuk sana, orang tu tunjuk sini.. kitorang pun ke hulu ke hilir jadinya..





Memang cakap dah macam ayam dan itik betul! Last-last nasib baik jumpa dengan sorang amoi cina ni, reti lah jugak sikit-sikit. So, dialah yang tolong tanyakan pada locals kat mana bus station.




Akhirnya.. alhamdulillah sampai jua ke hostel. Tidur malam, memang beku ler... 





Nota :
Kalau korang nampak ada watermark kat gambar tu, ada 2 blog link. Haaa.. yang blog syok melancong.com tu dah lama tak boleh bukak sebab dah di block oleh Motac.. huhuuu.. Sayang tau, banyak sangat story travel yang ku share kan di situ dulu.


Korang nak tahu bagaimana untuk 
sampai ke atas Gunung Tianmen itu? 
haaa... ikuti post seterusnya...


No comments:

Post a Comment

Sightseeing Tokyo, Japan

Sightseeing Tokyo, Japan April 2016 | Sightseeing Tokyo Trip backpack ke Jepun selama 11 hari. Sempat menjejaki Tokyo, Kawaguchi (Moun...